90 urodziny prof. Doerffera, wybitnego naukowca i wychowawcy pokoleń okrętowców
Gdyby prof. Jerzy Doerffer żył, 21 kwietnia świętowałby 90 urodziny, odszedł jednak dwa lata temu. Pokolenia wychowanków pamiętają o swoim profesorze i w dniu jego urodzin organizują uroczystą sesję połączoną z odsłonięciem pamiątkowej tablicy. Początek 21 kwietnia, poniedziałek, o godz. 16.00.
Prof. Jerzy Doerffer – budowniczy „Sołdka”, pierwszego powojennego polskiego statku pełnomorskiego, były rektor Politechniki Gdańskiej – całe życie zawodowe związał z polskim okrętownictwem.
– Pan profesor Doerffer był okrętem flagowym Politechniki Gdańskiej – mówi prof. Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej, na wieść o jego odejściu.
Kilka miesięcy po śmierci prof. Doerffera pracownicy Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej powołali fundacji jego imienia, organizację non-profit, której głównym celem jest dofinansowywanie działań edukacyjnych w dziedzinie budowy statków oraz wszelkich innych obiektów poruszających na i pod powierzchnią wody.
– Na rozwijaniu takich działań bardzo zależało profesorowi, szczególnie, kiedy brak środków finansowych nie pozwalał i nadal nie pozwala na w pełni nowoczesne kształcenie kadry inżynierskiej i utrzymanie wysokiej pozycji wydziału, przygotowującego tę kadrę zarówno do pracy w przemyśle okrętowym, jak i w placówkach naukowo-badawczych – dr hab. inż. Lech Rowiński, wychowanek prof. Doerfera, promotor myśli powołania fundacji, wykładowco OiO.
Już pośmiertnie, wysiłkiem wydziału, ukazały się tomy wspomnień prof. Doerfera. Promocja czwartego, ostatniego, odbędzie się również 21 kwietnia.
Sesja jubileuszowa: 21 kwietnia 2008, godz. 16.00, Audytorium Hilarego Sipowicza na Wydziale Oceanotechniki i Okrętownictwa, ul. G. Narutowicza 11/12, Gdańsk Wrzeszcz. Wstęp wolny.
Odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej prof. Jerzemu Doerfferowi: 21 kwietnia 2008, ok. godz. 18.00
Program sesji
- Naukowa działalności profesora
prof. Krzysztof Rosochowicz, kierownik Katedry Technologii Okrętu, Systemów Jakości i Materiałoznawstwa
- Powiązania Profesora z przemysłem
Sławomir Skrzypiński, wieloletni dyrektor Biura Związku Pracodawców Forum Okrętowego, którego profesor był głównym współtwórcą i przez ponad dziesięć lat prezesem
- Profesor wśród rodziny i przyjaciół
Karol Doerffer, jeden z synów profesora
- Promocja czwartego, ostatniego, wydanego pośmiertnie tomu wspomnień prof.. Doerffera, opatrzonego wspólnym tytułem „Życie i pasje”
Henryk Spigarski, redaktor cyklu wydawniczego
- Odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej prof. Jerzemu Doerfferowi (godz. 18)
Dossier
Jerzy Doerffer urodził się 21 kwietnia 1918 roku w Wielkiej Łęce, powiat Gostyń w województwie poznańskim. W kwietniu 1936 roku rozpoczął studia wyższe w Wolnym Mieście Gdańsku na Politechnice Gdańskiej na Wydziale Okrętowo-Lotniczym (Danziger Technische Hochschule - Fakultät für Schiffs und Flugtechnik). W sierpniu 1939 roku wyjechał na praktykę zagraniczną do Stoczni J. Samuela White´a na wyspie Wight w Anglii. Tam też zastała go wojna. Od stycznia do kwietnia 1940 roku służył w Polskiej Marynarce Wojennej na ORP „Błyskawica”. W połowie kwietnia 1940 roku został odkomenderowany na studia na Uniwersytecie w Glasgow (Szkocja), gdzie dwa lata później zdobył dyplom inżyniera budowy okrętów. W maju 1942 roku podjął pracę w Stoczni Vickers-Amstrongs Ltd w Barrow in Furness.
W grudniu 1945 roku Jerzy Doerffer powrócił do Polski. Z początkiem 1946 roku podjął pracę w Stoczni nr 1, obecnie noszącej imię Stoczni Gdańskiej, na stanowisku kierownika Wydziału Budowy Okrętów. Traktowany jako „wróg klasowy” ponownie rozpoczął studia na Politechnice Gdańskiej. W marcu 1950 roku zdał egzamin dyplomowy na Wydziale Budowy Okrętów PG i uzyskał drugi dyplom, tym razem polski, magistra inżyniera budowy okrętów.
Dzięki Doerfferowi dotychczas kadłuby kutrów rybackich z drewna dębowego zastąpiono stalowymi, całkowicie spawanymi. Budowa tego rodzaju jednostek należała wówczas do bezprecedensowych w dziejach polskiego budownictwa okrętowego.
6 listopada 1948 roku wodowano pierwszy w powojennej historii Polski statek pełnomorski, rudowęglowiec „Sołdek”, którego budową kierował Jerzy Doerffer. Jednostka pływała pod polską banderą ponad 31 lat. Dziś jest już eksponatem muzealnym, zacumowanym na Motławie nieopodal Żurawia.
W kwietniu 1951 roku Doerffer został mianowany głównym inżynierem Stoczni Gdańskiej. W październiku 1951 roku ze względów zdrowotnych przeszedł do Centralnego Zarządu Przemysłu, a następnie delegowany został do Stoczni Szczecińskiej w charakterze doradcy do spraw budowy nowych statków.
1 października 1952 roku profesor Jerzy Doerffer przeniósł się na stałe na Politechnikę Gdańską. Był jednym ze współorganizatorów pierwszego w Polsce Wydziału Budowy Okrętów na Politechnice Gdańskiej i założycielem Katedry Technologii Okrętów. 1 stycznia 1953 roku objął kierownictwo nowo kreowanej Katedry i Zakładu Technologii Okrętów, którą zorganizował od podstaw i którą prowadził przez kolejnych 36 lat.
Od 1 września 1953 roku do 31 sierpnia 1964 roku pełnił przez kilka kadencji funkcję dziekana Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej.
1 września 1981 roku profesor Jerzy Doerffer wybrany został rektorem Politechniki Gdańskiej. Piastował tę funkcję do dnia 30 sierpnia 1984 roku.
1 października 1988 roku, w dniu inauguracji nowego roku akademickiego, nadano prof. Jerzemu Doerfferowi tytuł doktora honoris causa Politechniki Gdańskiej.
Jednym z ostatnich osiągnięć prof. Doerffera było wspólnie z prof. Zbigniewem Jedlińskim, chemikiem, członkiem rzeczywistym PAN, absolwentem Politechniki Gdańskiej, opracowanie technologii budowy z tworzyw sztucznych amagnetycznych jednostek pływających, poławiaczy min. Flotylla poławiaczy min zbudowana w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni weszła w skład NATO w pierwszym roku naszego członkostwa.
Informacje: mgr inż. Jerzy Bunikowski, Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa, tel. 502/193 009