Samolot komercyjny bardziej elektryczny
Ponad sześćdziesiąt przedsiębiorstw i uczelni z czternastu krajów Unii Europejskiej, które od roku pracują nad projektem MOET More Electric Commercial Aircraft, czyli bardziej elektrycznego samolotu komercyjnego, gościć będzie na Politechnice Gdańskiej. Seminarium odbywać się będzie w dniach 3-5 lipca 2007. Początek we wtorek o godz. 9.30 w Auli Politechniki Gdańskiej.
Trzydniowe seminarium podsumować ma pierwszy etap realizacji europejskiego projektu badawczego MOET, dedykowanego koncepcji bardziej elektrycznego samolotu komercyjnego. Koordynatorem projektu jest Airbus. W konsorcjum projektowym siły połączyli naukowcy oraz potentaci przemysłu lotniczego, m.in.: Rolls-Royce, SAAB, Alenia, Eurocopter, Goodrich, Thales, Hispano-Suiza, Dassault Aviation, Liebherr-Aerospace, Smiths Aerospace, Siemens i wiele innych. Politechnika Gdańska jest jedyną uczelnią z nowych krajów członkowskich Unii Europejskiej zaproszoną do udziału w tym projekcie. Politechnicznym zespołem kierują profesorowie Janusz Nieznański i Piotr Chrzan z Wydziału Elektrotechniki i Automatyki.
– Idea bardziej elektrycznego samolotu polega na zastąpieniu urządzeń o zasilaniu pneumatycznym i hydraulicznym przez urządzenia elektryczne. Dzięki temu zamiast trzech różnych systemów wytwarzania i dystrybucji energii: pneumatycznego, hydraulicznego i elektrycznego, wystarczy system elektroenergetyczny – opowiada dr hab. inż. Janusz Nieznański, prof. nadzw. PG, prodziekan ds. nauki Wydziału Elektrotechniki i Automatyki. – Korzyści z zastosowania rozwiązań elektrycznych obejmują wzrost niezawodności samolotu, zmniejszenie kosztów eksploatacji oraz ograniczenie emisji szkodliwych substancji.
Dokonania konsorcjum projektu MOET oceniać będzie Komisja Europejska oraz niezależni eksperci powołani przez koordynatora projektu. Będzie też mowa o możliwościach badawczych i produkcyjnych tzw. Doliny Lotniczej, czyli stowarzyszenia przedsiębiorców przemysłu lotniczego z południowo-wschodniej Polski.
Budżet projektu wynosi ponad 75 mln Euro, połowę kosztów pokryje Komisja Europejska. Projekt zakończy się w 2009 roku.
Zapraszamy: Seminarium, podsumowujące pierwszy etap realizacji europejskiego projektu MOET More Electric Commercial Aircraft, 3-5 lipca 2007, Politechnika Gdańska, ul. Gabriela Narutowicza 11/12 w Gdańsku Wrzeszczu.
Otwarta prezentacja Doliny Lotniczej, 4 lipca, godz. 14.00-16.00, Aula Politechniki Gdańskiej
Kontakt: dr hab. inż. Janusz Nieznański, prof. nadzw. PG, prodziekan ds. nauki
Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, tel. 0-58/347 16 75. e-mail: jniez@ely.pg.gda.pl