Nauczyciele szkolą się, żeby uczyć chemii lepiej i atrakcyjniej
„Zrozumieć chemię” – już po raz czwarty spotkają się nauczyciele chemii ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjach województwa pomorskiego, aby debatować nad tym, jak zarażać uczniów swoją pasją chemiczną, czynić lekcje coraz bardziej atrakcyjne. Konferencja odbędzie się 5 czerwca 2007, we wtorek. Przedpołudniową sesję zaplanowano w Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, a popołudniową na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej.
Jak dowiadujemy się od dr Jolanty Sawickiej, konsultanta chemii Centrum Edukacji Nauczycieli, współorganizatora konferencji, dotąd uczestnictwo w konferencji potwierdziło osiemdziesięciu pięciu nauczycieli ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych całego województwa pomorskiego.
Prof. Aleksander Kołodziejczyk, kierownik studium doktoranckiego na Wydziale Chemicznym PG, którego wstępem zostały opatrzone materiały konferencyjne, podkreśla wagę doświadczenia, zarówno w kontekście kształcenia nauczycieli, jak i nauczania w szkole dzieci.
– Do zrozumienia chemii potrzebne są zarówno podstawy teoretyczne, jak i doświadczenia zdobyte w praktyce – nie ma wątpliwości prof. Aleksander Kołodziejczyk. – Studenci chemii po wysłuchaniu wykładów nawet u najwybitniejszych przedstawicieli tej nauki, na przykład samych laureatów nagrody Nobla, po zaliczeniu ćwiczeń audytoryjnych u najbardziej wymagających asystentów i po zdaniu wymaganych programem egzaminów na ocenę celującą, nie staną się prawdziwymi chemikami, dopóki nie poznają zapachu najpopularniejszych odczynników, nie przeprowadzą samodzielnie analizy na zawartość kationów i anionów, nie zrobią pomiaru pH, nie oznaczą podstawowych właściwości fizykochemicznych substancji i nie dokonają syntezy kilku, nawet prostych związków chemicznych.
Organizatorami konferencji są Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Polskie Towarzystwo Chemiczne Oddział Gdańsk oraz Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej. Honorowy patronat nad konferencją objął JM Rektor Politechniki Gdańskiej, prof. dr hab. inż. Janusz Rachoń.
Informacje: dr Jolanta Sawicka, konsultant chemii Centrum Edukacji Nauczycieli, współorganizator konferencji, tel. 0505/154 801
Program konferencji
godz. 9.00-14.30
Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, ul. Hallera 14
9.00-9.20
Otwarcie konferencji: Mirosława Janowska, dyrektor CEN; prof. dr hab. inż. Jacek Namieśnik, dziekan Wydziału Chemiczny Politechniki Gdańskiej, przewodniczący Oddziału Gdańskiego Polskiego Towarzystwa Chemicznego; dr Jolanta Sawicka, konsultant chemii CEN
9.20-9.50
dr hab.inż. Barbara Becker PG: Czy można z chemii trudnej i nudnej zrobić chemię łatwą i ciekawą?
9.50-10.20prof. dr hab. Andrzej Burewicz UAM Poznań: Eksperyment chemiczny, a zdalne nauczanie
10.20-10.50prof. dr hab. Andrzej Wiśniewski UG: Wybrane najczęściej występujące nieścisłości i błędy w nauczaniu chemii organicznej
10.50-11.20
przerwa na kawę i herbatę
11.20-11.50prof. dr hab. Hanna Gulińska UAM Poznań: Jak podręcznik ciekawa chemia pomaga zrozumieć chemię?
11.50-12.20
dr Iwona Maciejowska UJ Kraków: Kształtowanie pozytywnego wizerunku chemii w Polsce, wybranych krajach Europy oraz USA
12.20-12.40
dr hab. Marek Kwiatkowski UG: Chemia w kuchni – czy to takie proste?
12.40-13.10
dr Tomasz Pluciński UG: Modele fizyczne w dydaktyce chemii
13.10-13.20
program muzyczny
13.20-14.00
sesja plakatowa
14.00-14.30
przerwa na posiłek
godz. 15.00-17.00
Miejsce: Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej, ul. G. Narutowicza 11/12
15.00-17.00dr hab. inż. Barbara Becker PG: Chemia w praktyce – wskaźniki
dr Tomasz Pluciński UG: Pokaz kilku przydatnych dydaktycznie eksperymentów chemicznych