Studenci zaprezentowali przełomowy bolid. Wystartuje w prestiżowych zawodach
Zaawansowany układ telemetrii, mniejsze, 10-calowe koła, lżejsza konstrukcja, nowa szata graficzna i wiele innych rozwiązań. Studenci z PGRacing Team zaprezentowali szóstą generację bolidu – PGR-06. Już w przyszłym tygodniu wezmą udział w prestiżowych zawodach Formula Student w Niemczech i będą rywalizować z drużynami z całego świata.
Prezentacja bolidu odbyła się w czwartek, 11 sierpnia na Dziedzińcu Heweliusza w Gmachu Głównym z udziałem władz uczelni, sponsorów i zespołu PGRacing Team.
– To jest marzenie nauczyciela akademickiego, żeby mieć młodych ludzi, którzy potrafią takich rzeczy dokonać, którym chce się projektować, działać i doprowadzić do tak wspaniałego efektu. Z całego serca gratuluję i trzymam za Was kciuki – powiedział prof. Krzysztof Wilde, rektor PG zwracając się do zespołu PGRacing Team. – Wspólnie z dziekanem postaramy się, aby ta inicjatywa mogła rozkwitnąć i jeździć jeszcze szybciej w kolejnych latach – dodał rektor.
– Cieszę się, że grupa studentów reprezentująca różne wydziały potrafiła razem stworzyć bolid na naprawdę wysokim poziomie. Jest tu wszystko, co trzeba – zaawansowana inżynieria materiałowa, dynamika maszyn, systemy elektroniczne, informatyka. Serdecznie gratuluję studentom tak dużego osiągnięcia – zaznaczył prof. Andrzej Seweryn, dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, przy którym działa koło PGRacing Team.
Nowa konstrukcja
Podczas prezentacji bolidu studenci opowiedzieli o pracy nad pojazdem i planach na przyszłość. Liderzy każdego z działów zespołu (Powertrain, Suspension, Aerodynamics, Chassis, Electronics i Marketing) przedstawili zadania, które wykonali w projekcie.
PGR-06, jest konstrukcją stworzoną od podstaw. W porównaniu do poprzednich pojazdów znacząco się różni pod względem technicznym, jak i wizualnym. Zmieniła się szata graficzna, a po raz pierwszy w historii zastosowano konstrukcję nośną z włókna węglowego – tzw. monocoque.
– Konstrukcja nośna naszego bolidu to tak naprawdę konstrukcja hybrydowa – połączenie monocoque z ramą stalową. To przełomowe rozwiązanie – zaznaczył Adrian Pietrzyk, lider zespołu Chassis.
Studenci zastosowali też mniejsze, 10-calowe koła, co wymagało zaprojektowania od podstaw geometrii zawieszenia. Rozbudowanie układu telemetrii i nowy pakiet aerodynamiczny to kolejne duże zmiany w tegorocznym bolidzie.
– Zaawansowany układ telemetrii pozwala na akwizycję danych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możemy pozwolić sobie na usprawnienie komponentów po wykonaniu testów. Został zmieniony również wyświetlacz, uruchamia się on znacznie szybciej niż w poprzednim bolidzie – dodał Karol Pergoł, lider działu Electronics.
Studenci wykorzystali w bolidzie kilka unikatowych rozwiązań, które trudno znaleźć w innych pojazdach podczas zawodów Formula Student – to np. zbiornik paliwa wykonany z tworzywa sztucznego, co pozwoli na dowolne jego ukształtowanie i lepsze wykorzystanie miejsca za plecami kierowcy.
Opiekunem PGRacing Team jest dr inż. Bogdan Ścibiorski.
Zawody Formula Student
Formula Student to międzynarodowe zawody inżynierskie. Studenci z najlepszych uczelni z całego świata przez rok projektują, konstruują i budują bolid wyścigowy, aby po odbytej fazie testów ścigać się na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie. Najbliższe zawody, w których wezmą udział studenci z PGRacing Team, odbędą się w Niemczech (15-21 sierpnia) i Chorwacji (23-28 sierpnia).
Na zdjęciu zespół PGRacing Team z opiekunem dr. inż. Bogdanem Ścibiorskim oraz prof. Krzysztof Wilde, rektor PG i prof. Andrzej Seweryn, dziekan WIMiO. Fot. Jacek Klejment / Politechnika Gdańska