Gaudeamus na Politechnice Gdańskiej
Ponad osiemnaście tysięcy studentów Politechniki Gdańskiej zainaugurowało 2 października nowy rok akademicki.
O godz. 7.30 – zgodnie z wieloletnią już tradycją – władze Politechniki Gdańskiej złożyły kwiaty pod pomnikiem Poległych Stoczniowców, miejscu, które odcisnęło najsilniejszy ślad w najnowszej historii Polski.
Godzinę później w Katedrze Oliwskiej społeczność akademicka Trójmiasta zgromadziła się na mszy św. otwierającej nowy rok akademicki. Liturgii – w intencji całego środowiska akademickiego oraz Ojczyzny, która boryka się z kłopotami – przewodniczył abp Tadeusz Gocłowski, metropolita gdański. Homilię wygłosił bp Jan Bernard Szlaga, biskup pelpliński.
Witając rektorów, Senaty i studentów, którzy przybyli na poranną mszę św. w Katedrze Oliwskiej metropolita gdański wspomniał o powinności intelektualnej i ludzkiej formacji elit, która spoczywa na środowisku akademickim, oraz samych elit odpowiedzialnych za kształt naszej Ojczyzny.
– Nauka jako suma ludzkich doświadczeń nie może być antyhumanistyczna – mówił w homilii bp Szlaga. – Nie można całej mądrości sprowadzać do wąskiego wycinka specjalizacji. Jeśli ograniczymy sens człowieka do tego co sprawdzalne, wymknie się nam to co duchowe.
O godz. 11.15 rozpoczęły się uroczystości inauguracyjne w auli Politechniki Gdańskiej.
– Nie obiecujemy Wam łatwych studiów, ale obiecujemy Wam studia ciekawe, umożliwiające rozwój intelektualny i zapewniające pracowitym zawodowy sukces – mówił w przemówieniu inauguracyjnym do pierwszorocznych studentów prof. Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej. – Czas studiów, to czas gromadzenia ogromnego kapitału wiedzy i doświadczenia, aby w przyszłości nie dać się uwieść populistom i ignorantom. Wykorzystajcie ten czas optymalnie, aby być konkurencyjnymi na nowoczesnym, europejskim rynku pracy. Nowoczesna gospodarka oczekuje od Was najwyższego poziomu wiedzy, efektywności działania, umiejętności pracy w zespole, efektywnej komunikacji w języku angielskim, kreatywności oraz otwartości na zmiany i wyzwania. Uczcie się więc, ale i korzystajcie z dobrodziejstw kultury, sportu, turystyki oraz życia społecznego w ramach pracy w agendach samorządu studenckiego, AZS-u i innych organizacjach studenckich.
Wykład inauguracyjny na temat „Etyka a technika” wygłosił ks. prof. Andrzej Szostek, były rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Mówił o dobrodziejstwach wypływających ze zdobyczy ludzkiej myśli, ale i o wielorakich zagrożeniach. Jak bowiem ocenić te metody badawcze, które są wątpliwe moralnie? Psycholog badający stany lękowe może na przykład zechcieć poddać grupę dzieci doświadczeniu lęku. Zbada mechanizm powstawania lęku, a dzieci będą odczuwały skutki tego doświadczenia do końca życia.
– Technika przede wszystkim rozwija potęgę ludzkiego umysłu, podkreśla wyższość człowieka, dzięki technice człowiek spełnia biblijny nakaz: „Czyńcie sobie ziemię poddaną” – mówił ks. prof. Szostek. – Zagrożenie techniką pojawią się wówczas, gdy zamiast wspomagać człowieka, ona go niszczy w rozwoju osobowym. Są ku temu trzy motywy: nauka, polityka i wygodnictwo. Nauka nie może godzić w człowieka. Nauka bowiem Bogiem nie jest.
Ks. prof. Szostek ostrzegał również przed niebezpieczeństwami wynikającymi z zalewu informacji, które docierając do ludzkiej świadomości niemalże bezustannie zagłuszając osobiste przemyślenia i opinie.
Zagrożenia rodzą się również tam, gdzie spotka się nauka i polityka. Zwłaszcza w kręgu techniki wojennej rodzi się pytanie o to kto jest odpowiedzialny za wykorzystanie nauki? Czy z odpowiedzialności można zwolnić twórcę, choć decyzja o sposobie wykorzystania zdobyczy leży po stronie polityków.
Niebezpieczeństwa rodzi również fakt, iż udogodnienia techniczne tak dalece angażują człowieka, że zapomina o sobie i bliskich. Zamiast spacerować wszędzie jeździ autem, a zamiast spotkać się z przyjaciółmi godzinami siedzi przed komputerem.
– Zaczyna nas uciskać gorset technicznych udogodnień – stwierdził ks. prof. Andrzej Szostek apelując o to, abyśmy wszyscy nie tracili z pola widzenia etycznego wymiaru pracy. – Pytania etyka wywołują frustrację. Po co nam etyk, który zadaje pytania i na nie nie odpowiada? Bo człowiekowi grozi uśpienie, dlatego trzeba budzić sumienia, tak postrzegał swoją misję Sokrates. Pytania rodzą pytania i na szczęście tak się dzieje, a etyk powraca uparcie w każdym z nas. Bądźmy więc etykami. Wszyscy.
Naukę na pierwszym roku na Politechnice Gdańskiej rozpoczęło cztery tysiące studentów. Co ciekawe, a odkłamuje wizerunek politechniki jako uczelni zmaskulinizowanej, w gronie tym jest 950 kobiet. Kobiety są w większości wśród studentów ochrony środowiska, wykładanej w języku angielskim oraz biotechnologii (niespełna 70 proc.). Popularnością wśród pań cieszy się też architektura i urbanistyka, technologia chemiczna oraz technologie ochrony środowiska (ok. 60 proc. kobiet). Ani jedna kobieta nie chce studiować energetyki ani automatyki i robotyki. Kierunki te w stu proc. opanowali mężczyźni.
Ogółem na dziewięciu wydziałach i dwudziestu jeden kierunkach studiów, magisterskich, inżynierskich, licencjackich, doktorskich i całym szeregu studiów podyplomowych uczy się na Politechnice Gdańskiej osiemnaście tysięcy studentów, z czego piętnaście na dziennych studiach stacjonarnych. Opiekę sprawuje nad nimi tysiąc dwustu pracowników naukowych.
Od wielu lat niezmiennym powodzeniem cieszą się informatyka, elektronika i architektura. W tej chwili prym przejęła jednak inżynieria lądowa, zapewne z uwagi na to, że buduje się obecnie w Polsce bardzo wiele.
Novum w tym roku jest Studium Nauczania Matematyki, które rozpoczęło działalność 1 września 2006 roku. Z początkiem roku akademickiego 2006/2007 na Politechnice Gdańskiej ulegnie zmianie sposób nauczania matematyki. Zmiany wymógł niski poziom wiedzy matematycznej, jaki prezentują studenci I roku.Na pierwszych zajęciach z matematyki przeprowadzony zostanie test sprawdzający poziom wiedzy z zakresu tego przedmiotu. Dla studentów ze słabszymi wynikami zorganizowane zostaną dodatkowe zajęcia-warsztaty z matematyki, które trwać będą cały pierwszy semestr.
Zajęcia będą bezpłatne, w całości finansowane przez uczelnię.
Zimowa sesja egzaminacyjna rozpocznie się na Politechnice Gdańskiej 29 stycznia i potrwa do 8 lutego. Letnia zaś rozpocznie się 19 czerwca i zakończy 29 czerwca. No i jeszcze ostrzeżenie: już wiadomo, że wrześniowa sesja poprawkowa ruszy 10 września.