Maturzyści. Nie bójcie się matematyki!
Nie musisz mieć szóstki z matematyki, aby studiować na Politechnice Gdańskiej. Każdy student pierwszego roku będzie mógł uczestniczyć w bezpłatnych dodatkowych zajęciach podnoszących jego poziom wiedzy z matematyki. Kursy wyrównawcze mają wypełnić lukę między minimum programowym a wiedzą studentów, którą wynieśli ze szkół ponadgimnazjalnych. Maturzyści. Nie bójcie się matematyki! – zachęcali profesorowie politechniki, pomorski kurator i wiceprezydent Gdańska podczas konferencji prasowej, która 12 września odbyła się na Politechnice Gdańskiej.
– Absolwenci matematyki, fizyki i wszystkich studiów inżynierskich to jedynie dziesięć procent wszystkich absolwentów uczelni wyższych w Polsce. Inżynierowie stanowią w tej grupie mniej niż pięć procent – mówi prof. Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej. – Te dane dowodzą ogromnego zagrożenia cywilizacyjnego dla naszego kraju. Co roku odwiedzają mnie potencjalni inwestorzy pytając ilu inżynierów, jakich specjalności kształcimy.
Katarzyna Hall, wiceprezydent Gdańska ds. polityki społecznej nie ma wątpliwości, że rola matematyki w procesie kształcenia począwszy od szkoły podstawowej a skończywszy na maturze musi rosnąć.
– Kierunki techniczne dają perspektywę zatrudnienia – mówi Katarzyna Hall. – Musimy sprawić, żeby kształcenie humanistyczne nie było wyborem negatywnym.
– Jeżeli nauczanie matematyki już w szkole podstawowej szwankuje, to potem w gimnazjum jest już tylko gorzej – dopowiada Adam Krawiec, pomorski kurator oświaty. – Zaobserwowałem, że po tym jak w roku 2005 media podały, iż egzamin maturalny z matematyki był trudny, to na zdawanie matematyki w kolejnym roku zdecydowało się mniej uczniów. Były to jednak wybory świadome, a wyniki wysokie. Musimy odmitologizować matematykę, to nie jest trudny przedmiot.
1 września 2006 na Politechnice Gdańskiej rozpoczęło działalność Studium Nauczania Matematyki. Na pierwszych zajęciach z matematyki każdy student zdawać będzie test sprawdzający. Jeżeli osiągnie zbyt niski wynik przez pierwszy semestr nauki będzie musiał uczęszczać na bezpłatne zajęcia uzupełniające.
– Kursy uzupełniające mają wypełnić lukę między minimum programowym a wiedzą studentów, którą wynieśli ze szkół ponadgimnazjalnych – mówi dr Barbara Wikieł, kierownik Studium Nauczania Matematyki. – Pomożemy nadrobić zaległości każdemu, kto będzie tego potrzebował.
Prof. Jerzy Topp, prodziekan ds. kształcenia Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej, zdaje sobie sprawę z tego, że najbardziej znanymi matematykami są laureaci olimpiad. Jednak „normalnemu” studentowi aż taka wiedza potrzebna nie jest.
– Matematyka jest dla ludzi pospolitych – żartuje prof. Jerzy Topp. – A przede wszystkim matematyka nie może nikomu zaszkodzić.
Już na koniec rektor Rachoń zadał dziennikarzom zadanie domowe: porównajcie państwo ranking najbardziej wziętych kierunków studiów i GUS-owskie zestawienie zawodów, w których najtrudniej znaleźć pracę.
– Oba te zestawienia obejmują te same specjalności: psychologowie, pedagodzy, absolwenci zarządzania i marketingu – twierdzi prof. Rachoń. – Na liście bezrobotnych na pewno nie znajdziecie państwo inżynierów. Inżynierowie nie zmywają garnków w Irlandii.