Pięćdziesięciolecie założenia Ośrodka Doświadczalnego Politechniki Gdańskiej w Iławie
Dokładnie 50 lat temu Politechnika Gdańska założyła Ośrodek Doświadczalny w Iławie. Z tej okazji Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa wraz z Fundacją Bezpieczeństwa Żeglugi i Ochrony Środowiska przygotował sympozjum naukowe poświęcone okrętowym badaniom modelowym na wodach otwartych. Odbędzie się ono 30 czerwca 2006 r. w Iławie, w siedzibie starostwa iławskiego przy ul. gen. Władysława Andersa.
Sympozjum, odbywające się w pół wieku po przeprowadzeniu pierwszych badań modelowych w Iławie, ma przede wszystkim uhonorować osiągnięcia tych, którzy tworzyli i tworzą ten ośrodek. W ramach sympozjum, poza sesjami technicznymi, zaplanowane są również sesje historyczne dotyczące ośrodka.
Pół wieku temu, to właśnie zespół pracowników ówczesnej Katedry Teorii Okrętów Wydziału Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej, pod kierownictwem prof. Lecha Kobylińskiego, zapoczątkował w Polsce rozwój technik okrętowych badań modelowych na wodach otwartych. Wszystko zaczęło się od wodolotów... W roku 1955 z inicjatywy prof. Kobylińskiego zbudowano mały 4,5 metrowy wodolot. W tym też roku Katedrze powierzono do realizacji program rozwoju wodolotów, czym zainteresowała się Marynarka Wojenna. Pierwsze próby odbyły się zimą 1955 i wiosną 1956 r w Gdańsku na Motławie. Wtedy też na brzegu jeziora Jeziorak w Iławie (mającego 30 km długości) powstała stacja badawcza, która z czasem przekształciła się w profesjonalny Ośrodek Doświadczalny. W ośrodku tym opracowano i testowano liczne technologie: wodolotów, poduszkowców, jednostek szybkich (ślizgów, statków SWATH, katamaranów tnących fale), techniki badań oporowych i napędowych, właściwości morskie i manewrowe. Badano tu również technologie hydroakustyczne, pracowano nad inżynierią bezpieczeństwa portów oraz wspomagano rozwój zestawów pchanych. Naukowcy Ośrodka opracowali także technikę i metodologię szkolenia manewrowego z użyciem symulatorów fizycznych - modeli statków z ludźmi na pokładzie, która do dnia dzisiejszego z powodzeniem stosowana jest w Ośrodku Badawczo-Szkoleniowym Manewrowania Statkami w Iławie-Kamionce (FBŻiOŚ).
Od 25 lat w Iławie realizowane są szkolenia kapitanów w manewrowaniu statkiem, początkowo tylko na dużych modelach załogowych. Stopniowo jednak charakter ośrodka zmieniał się, ubywało zleceń z przemysłu. Dziś odbywają się tu międzynarodowe obozy studenckie, a iławski ośrodek staje się głównym portem Politechniki Gdańskiej, będącym żeglarską bazą szkoleniową dla naszych studentów. Dotychczas w specjalistycznych kursach wzięło udział blisko 2000 uczestników z Polski, Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii, Belgii, Francji, Wielkiej Brytanii, Rosji, Estonii, Turcji, USA, Australii, Nowej Zelandii, Gwinei, Wybrzeża Kości Słoniowej, Tunisu, Indii i Wietnamu.
Ośrodek Doświadczalny w Iławie należy do grona trzech najbardziej znanych placówek tego typu w świecie, a w opinii większości zainteresowanych uważany jest za najlepszy. Przyjeżdżają tu kapitanowie i piloci z całego świata, by doskonalić umiejętności manewrowe w warunkach wiernie oddających rzeczywistość. Ośrodek posiada 8 modeli statków, reprezentujących typy najczęściej eksploatowanych statków w żegludze światowej. Modele statków to kopie istniejących jednostek wykonane w skali 1:24 i 1:16. Wszystkie modele zbudowane są z laminatu w sposób zapewniający odpowiednią wytrzymałość konstrukcji. Napędzane są silnikami elektrycznymi zasilanymi z baterii prądu stałego. Odpowiednie systemy sterujące wymuszają na silnikach elektrycznych charakterystyki napędu spalinowego, a na modelach zbiornikowców - charakterystyki napędu turbinowego. Sterowanie urządzeniami napędowymi odbywa się tak samo jak na jednostce rzeczywistej (przy pomocy telegrafu maszynowego). Ster modelu poruszany jest elektryczną maszyną sterową o odpowiednio dobranych stałych czasowych.
Akweny szkoleniowe zostały zaprojektowane w sposób oddający w maksymalnie możliwym stopniu trudne sytuacje manewrowe spowodowane geometrią akwenu lub wpływem wiatru i prądu. Ich charakterystyki geometryczne zostały dobrane dla uwypuklenia konkretnego zjawiska fizycznego wpływającego na zachowanie statku, np. efekt ściany, osiadanie, dryf wiatrowy, itp. Na specjalne zamówienie odwzorowywane są istniejące akweny, szczególnie uciążliwe dla żeglugi dla osób ćwiczących, np. przejście symulujące fragment Kanału Sueskiego, Africa Pier, symulujący pirs w Kamsarze (Gwinea) lub uproszczone odwzorowanie wybranych nabrzeży w Brisbane.
Poza sympozjum przygotowano spotkanie koleżeńskie, które odbędzie się w restauracji hotelu „Kormoran" w Iławie. Specjalnym punktem uroczystości jubileuszowych będzie zwiedzanie ośrodków badawczych i szkoleniowych Politechniki Gdańskiej w Iławie oraz Fundacji Bezpieczeństwa Żeglugi Ochrony Środowiska w Iławie-Kamionce nad jeziorem Silm, które zaplanowane jest na sobotę l lipca, około godziny 10.00.