Konferencja pt: "Eksperyment w nauczaniu chemii"
Informuję, że 1 czerwca br. odbędzie się konferencja pt.: „Eksperyment w nauczaniu chemii”. Organizatorami Konferencji są Wydział Chemiczny Politechniki Gdańskiej, Centrum Edukacji Nauczycieli oraz Gdański Oddział Polskiego Towarzystwa Chemicznego. Pierwsza część konferencji rozpocznie się o godz. 9.00 w Centrum Edukacji Nauczycieli, druga o godz.15.00 w Audytorium Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej.
Celem spotkania nauczycieli będzie zwrócenie uwagi na rolę jaką pełnią doświadczenia chemiczne w nauczaniu przedmiotu chemii zarówno w szkołach gimnazjalnych jak i ponadgimnazjalnych. Rola ich staje się bardzo ważna zwłaszcza w obliczu wymagań egzaminacyjnych jakie są stawiane dzieciom w części matematyczno-przyrodniczej w gimnazjum oraz młodzieży podczas egzaminu maturalnego z chemii. Wymaga się aby młodzież posiadała umiejętność projektowania doświadczeń czy też zapisywania odpowiednich wniosków, jednak niewielka liczba godzin, zbyt liczne klasy czy brak odpowiednich laboratoriów chemicznych w szkołach często przyczyniają się do tego, że zdobycie tej ważnej wiedzy staje się ograniczone.
Program Konferencji:
I część - sesja przedpołudniowa
-
9.00 – rozpoczęcie konferencji
-
9.30 – Zobaczyć i zrozumieć
-
10.00 – Prosta metoda oznaczenia alkaliczności wód
-
10.20 – Zestaw dydaktyczny pomocny w nauczaniu podstaw chromatografii gazowej
-
10.40– Zastosowanie oprogramowania komputerowego do wizualizacji przemian fizycznych i chemicznych
-
11.30 – Możliwość i metody wizualizacji przebiegu wybranych reakcji chemii ograniczonej
-
12.00 – Szkolna pracownia chemiczna w świetle aktualnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
-
12.30 – Nowoczesne środki przekazu w służbie dydaktyki chemii
-
12.45 – 12.55 Program artystyczny
-
12.55-13.25 Sesja plakatowa
II część- sesja popołudniowa
-
15.00 prezentacja firmy S.Witko
-
15.20 prezentacja firmy Merck Sp. z o.o.
-
15.40-16.40 – pokaz doświadczeń chemicznych
Eksperyment chemiczny powinien być najpowszechniej i najczęściej wykorzystywanym środkiem dydaktycznym w procesie nauczania chemii. Poprzez wykorzystanie eksperymentu uczniom łatwiej jest zrozumieć omawiane zagadnienia, lepiej je zapamiętują i sprawniej posługują się zdobytą wiedzą. Ukazując uczniom użyteczność nabywanych na lekcjach wiadomości i umiejętności można sprawić, że poznawanie świata chemii będzie przyjemne, a nie tylko konieczne. Ogromne zatem znaczenie ma celowo wykorzystany eksperyment chemiczny, którego wynik pasuje do otaczającego nas świata. Z całą pewnością chemia ciekawiłaby większą liczbę uczniów gdyby mogli oni przeprowadzać eksperymenty samodzielnie. Reforma systemu edukacji narodowej kładzie nacisk na zdobywanie umiejętności oraz użyteczność poznawanej wiedzy. Wychodząc naprzeciw tym założeniom podczas konferencji zostaną zaproponowane sposoby wykorzystania eksperymentu w celu połączenia wiedzy teoretycznej z praktycznym zastosowaniem.