Studenci PG stworzyli aplikację dla ratowników PCK
Ma usprawnić pracę w ratownictwie medycznym poprzez odejście od papierowych kart do mobilnej aplikacji – projekt „Mobilny system wspomagania Grup Ratownictwa Specjalnego Polskiego Czerwonego Krzyża” okazał się najlepszy spośród projektów grupowych realizowanych na studiach II stopnia na Wydziale Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki PG. Wyróżnione studenckie prace, które są odpowiedzią na potrzeby rynku, zaprezentowano podczas inauguracji studiów II stopnia na WETI.
Projekty grupowe to przedmiot realizowany od 14 lat w ramach programów nauczania na wszystkich kierunkach studiów II stopnia na WETI. Trzy-pięcioosobowe grupy studentów przez dwa semestry przygotowują rozwiązania rzeczywistych problemów. Część z nich powstaje na zlecenie zewnętrznych firm. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że projekt grupowy to dla studentów sprawdzian tego, kim będą dla przemysłu, pracodawców. Kształtuje nie tylko umiejętności praktyczne, ale także równie ważne umiejętności miękkie. Najlepsze projekty grupowe mogą liczyć na nagrody pieniężne ufundowane przez dziekana WETI oraz wyróżnienia.
W tym roku wyróżniono siedem spośród prawie stu zrealizowanych projektów grupowych. Wręczenia nagród dokonali dziekani na spotkaniu prowadzonym przez doc. Krzysztofa Nowickiego, w obecności czterystu osób (głównie studentów rozpoczynających studia II stopnia na WETI), w tym przedstawicieli czterech wyróżnionych firm.
Najwyżej oceniony został projekt „Mobilny system wspomagania Grup Ratownictwa Specjalnego Polskiego Czerwonego Krzyża”, w ramach którego studenci Politechniki Gdańskiej opracowali aplikację, która ma zastąpić obszerne papierowe karty medycznych czynności ratunkowych, jakie ratownicy medyczni muszą wypełniać podczas każdej interwencji. System ma rozwiązywać także problem związany z przechowywaniem kart.
– Mamy aplikację mobilną, w której można wypełnić wszystkie pola, które dotychczas wypełniane były na papierowej karcie. Tak wypełniony formularz wysyłamy na serwer. Upoważniona osoba może zarządzać tymi kartami, a w razie potrzeby wydrukować – tłumaczy jedna z autorek projektu.
– W swojej pracy korzystamy już z technologii GPS. Kolejny produkt wspomagający ratownictwo jest bardzo ważnym ogniwem wspierania pracy człowieka – powiedział Wojciech Kwidziński, wiceprezes Pomorskiego Oddziału Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża w Gdańsku, szef Grupy Ratownictwa Specjalnego PCK Trójmiasto.
Autorzy: Marta Milewska-Mich, Natalia Madalińska, Paweł Lal, Paulina Moller, Margarita Menjega
Opiekun: dr inż. Sławomir Ambroziak
Firma: Pomorski Oddział Okręgowy PCK w Gdańsku
Drugą nagrodę zdobyły dwa projekty:
„System wspomagający rehabilitację dzieci z zaburzeniami ruchowymi wykorzystujący sygnał EMG do sterowania grą”:
„ReFlex” służy do monitorowania czynności elektrycznej mięśni. Składa się z urządzenia, które komunikuje się bezprzewodowo z aplikacją mobilną.
– Układ elektroniczny naszego urządzenia pracuje w sposób bezprzewodowy z aplikacją. Z naszej wiedzy wynika, że identycznych urządzeń nie ma obecnie na rynku – podkreśla Anna Gozdan, współautorka projektu.
Autorzy: Paweł Troka, Hubert Toczko, Anna Gozdan, Dorota Dettlaff
Opiekun: dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek
Firma: Dynamic Precision Sp. z o.o.
„System zdalnego pomiaru parametrów dla jednostki pływającej klasy super-jacht”:
– Problem, jaki mieliśmy rozwiązać to monitorowanie z jednego miejsca pomiarów z innych sensorów rozproszonych po całym jachcie – mówi Wojciech Kluczek z grupy projektowej. – Użytkownik, w domyśle kapitan na mostku, mógłby wtedy przejrzeć dane z różnych miejsc na jachcie bez opuszczania swojego stanowiska. W systemie wykorzystano innowacje technologiczne: bezwierceniową technologię pomiaru poziomu wody i zasilanie poprzezPower over Ethernet.
Autorzy: Wojciech Kluczek, Krzysztof Kłos, Artur Ludwinowicz
Opiekun: dr hab. inż. Henryk Lasota
Firma: NAVINORD Piotr Cywiński
Wyróżnione zostały cztery projekty:
„Aplikacja mobilna wspomagająca terapię inteligencji emocjonalnej u dzieci z autyzmem”
W ramach projektu powstała aplikacja „Przyjazne emocje” (w języku polskim i angielskim) dla dzieci z autyzmem.
– Jako jedyna na rynku posiada zarówno moduł gry (dziecko musi odgadnąć rodzaj emocji przedstawionej na zdjęciu) oraz moduł konfiguracyjny (zawiera 25 funkcjonalności), który pozwala dostosować terapię do każdego dziecka na każdym etapie rozwoju – tłumaczy Anna Frahs, z grupy projektowej.
Projekt powstał we współpracy z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka w Gdańsku.
Autorzy: Anna Frahs, Joanna Giczela, Paweł Birgiel
Opiekun: dr inż. Agnieszka Landowska
„Programowalna listwa zasilająca”
Studenci przygotowali w pełni działający prototyp urządzenia, który nazwali „Powerit”.
– Nasza listwa jest prosta w obsłudze, może działać w sposób całkowicie automatyczny, tzn. istnieje możliwość ustalenia harmonogramu, według którego będą włączane i wyłączane poszczególne gniazda. Sterowanie listwą i ustawianie harmonogramu dokonywane jest przez internet. Nasz produkt, oprócz niskiej ceny (ma kosztować ok. 150 zł) i bezpieczeństwa (zarówno od strony informatycznej, jak i elektrycznej) wyróżnia szybkość działania i nowoczesny design. W planach mamy wprowadzenie dodatkowych modułów, które będą współpracowały z listwą, co pozwoli rozszerzać jej możliwości – opowiada Łukasz Łaguna, współautor projektu.
Autorzy: Łukasz Łaguna, Szymon Markiewicz
Opiekun: dr inż. Stanisław Galla
„Projekt i implementacja „małego” Internetu Rzeczy”
Celem projektu było stworzenie wzorcowego systemu typu Internet Rzeczy (Internet of Things), który zawiera sześć interfejsów. Wynikiem prac nad projektem jest laboratorium, które będzie skierowane dla studentów realizujących przedmiot „sieci komputerowe”.
Autorzy projektu wykorzystali czujniki temperatury, wilgotności, światła i dymu. System składa się także z modelu rolety, zaworu grzewczego, aplikacji z prognozą pogody, rozkładem jazdy autobusem i SMS-owego powiadamiania o zagrożeniach.
Autorzy: Oskar Piechowski, Izabela Mazur, Natalia Sikora, Patrycja Świder, Bartosz Stachera
Opiekun: doc. Krzysztof Nowicki
„Wirtualny edukacyjny plac zabaw”
To platforma edukacyjna dla dzieci zawierająca pięć prostych gier edukacyjnych (m.in. nauka liczenia, rozpoznawania kolorów, łączenia przedmiotów z ich cieniami) wspomagających podstawową edukację.
– Główny interfejs graficzny aplikacji pozwala na dodanie dodatkowych gier – tłumaczą autorzy projektu.
Autorzy: Alicja Olejniczak , Aleksandra Kusztal, Daniel Kalotka , Kamil Grądzki
Opiekun: dr inż. Małgorzata Gajewska
Firma: przedszkole „Promyczek” w Żukowie, pomysłodawca – Alicja Dejk
Podczas spotkania wyróżniono też projekt elektronicznego systemu kolejkowego, zrealizowany w ramach projektów grupowych ze środków budżetu obywatelskiego PG.