Eco CarPG potrzebuje wsparcia, by wyruszyć do Londynu
Ten pojazd przyciąga spojrzenia nawet wtedy, gdy otaczają go najnowsze modele mercedesa, audi i corvette. Zbudowany przez studentów Politechniki Gdańskiej Eco CarPG z dumą prezentuje się na targach samochodowych i imprezach edukacyjnych, zwracając uwagę na problem ekologii w motoryzacji. Celem jego konstruktorów jest przetestowanie możliwości maszyny podczas konkursu Shell Eco-marathon w Londynie, ale przed nimi jeszcze długa droga.
Eco CarPG to proekologiczny pojazd elektryczny zasilany ogniwem wodorowym. Najnowszy model ma wymiary 3000x800x500 mm, masę ~40 kg, trzy koła, nadwozie samonośne monocoque z włókna węglowego, pakiet ogniw paliwowych typu PEM firmy Horizon o łącznej mocy 500 W i napięciu 18 V oraz silnik Maxon 200 W o sprawności 94%. Wyposażony jest w hydrauliczne dwuobwodowe hamulce, układ odzysku energii podczas hamowania wykorzystujący superkondensatory i pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa.
Maszynę zbudowali członkowie Międzywydziałowego Koła Naukowego „Eco CarPG” Politechniki Gdańskiej, którzy stale modyfikują swoje dzieło. Zainstalowali w nim między innymi autorski układ elektroniczny sterujący napędem. Kierowca uruchamia go przyciskiem, a sterownik dobiera prąd zasilający tak, aby wykorzystać mapę sprawności silnika. Konstruktorzy chcą wziąć udział w tegorocznej edycji rajdu Shell Eco-marathon, który odbędzie się w dniach 25–28 maja w stolicy Wielkiej Brytanii. Ten prestiżowy konkurs co roku gromadzi ambitnych konstruktorów ekologicznych pojazdów z całego świata.
– Zawody polegają na osiągnięciu jak największego przelicznika liczby kilometrów na jednostkę nośnika energii – wyjaśnia Bartłomiej Ząbek, prezes MKN Eco CarPG. – Z reguły wyniki są przeliczane na litr benzyny, a w niektórych kategoriach także na kilowaty. Nasz pojazd brał już udział w trzech edycjach konkursu, w 2014 i 2015 r. w Rotterdamie oraz w 2016 r. w Londynie. Za każdym razem przechodziliśmy dociekliwą i drobiazgową inspekcję techniczną dopuszczającą do startu, a podczas dwóch edycji byliśmy na trasie – opowiada.
Największym wyzwaniem stojącym przed wynalazcami jest teraz zebranie funduszy na transport pojazdu i członków koła biorących udział w zawodach do Londynu oraz dalsze udoskonalenie konstrukcji.
– Brakuje nam środków na profesjonalne lakierowanie nowego nadwozia i zbudowanie hamowni, która pozwoli na dopracowywanie układu napędowego. Potrzebujemy osprzętu do instalacji wodorowej oraz udoskonalonych części, przydadzą się również materiały do laminowania, potrzebne praktycznie na każdym etapie budowy – wylicza Robert Richter, wiceprezes koła i główny konstruktor Eco CarPG.
Brakująca kwota wynosi około 20 tysięcy złotych, dlatego członkowie koła szukają sponsorów chętnych do wsparcia ich projektu, oferując w zamian szeroko zakrojoną współpracę promocyjną. O potencjale Eco CarPG można się było przekonać podczas Festiwalu Temperatury im. Daniela G. Fahrenheita, Gdynia E(x)plory Week czy Pomorskiego Festiwalu Nauki, a nawet w trakcie Warsaw Moto Show 2016.
– Przeszliśmy długą drogę od prototypu pojazdu do wersji dopracowanej, którą w tej chwili kończymy budować i wiążemy z nią ogromne nadzieje na osiągnięcie dobrego wyniku podczas Shell Eco-marathon – zapewnia Richter.
Dziś można na własne oczy zobaczyć Eco CarPG i spotkać się z jego twórcami. Pojazd ma swoje stoisko podczas organizowanej przez Pomorską Radę Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku konferencji „Transport elektromobilny w obsłudze podróży miejskich w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot”. Uczestniczą w niej również pracownicy naukowi Politechniki Gdańskiej. Konferencja trwać będzie od godziny 10.00 w Domu Technika przy ulicy Rajskiej 6 w Gdańsku.